Ticker

6/recent/ticker-posts

Lahirna Pangeran Aria Soeria Atmadja (Pangeran Mekah) 11 Januari 1851

Waktu timbul bentang kukus pucuk tilu dina poe Jumaah tanggal 22 September 1882, Pangeran Soeria Koesoema Adinata Bupati Sumedang geus cunduk ka waktu datang mangsa nepi kana dihin pinasti tilar dunya, pupus di padaleman Sumedang. Tina sabab sugih putra, sugih dunya brana, nelahna oge nepi ka ayeuna Pangeran Soegih. Nu ngaluuhan waktu pupusna, putra mantu kaponakan Patih Sumedang Raden Rangga Martanagara, diangkat kana patih tina Wadana Kota Sumedang ngagentos patih Sumedang Raden Demang Satjadipradja nu ku bisluit tanggal 9 Februari 1884, mundut pansiun teras bumen-bumen di kampung Sayang Sumedang. Eta teh eyangna R.T.A. Hassan Soemadipradja Bupati Batawi.

Nu kaselir jumeneng Bupati Sumedang (bisluit Gupernemen tanggal 30 Desember 1882) Raden Rangga Soeria Atmadja Patih-apdeling Sukapura Kolot lain putra pangbarepna Pangeran Soeria Koesoema Adinata, da putra cikal mah Patih afdeling Tasikmalaya Raden Demang Somanagara ku Pamarentah Agung teu kamanah.

Moal panjang-panjang dipicatur, kumaha Bupati Sumedang anyar ngolahna nagara, marentah ka somah-somah, makihikeun abdi-abdi, kurupa-rupa ganjaran ti Pamarentah nu ku mantenna katampi oge, nu bakal ditataan dihandap ieu, geus kanyahoan gede jasana pikeun abdi-abdi urang Sumedang jeung Gupernemen Hindia.
Sing saha-saha nu hayang nyaho kana jasa Pangeran Aria Soeria Atmadja, nu nelah Pangeran Sampurna Mekah, geura baca bae Sri Pustaka no.6 bulan Juni 1922 kaluaran Bale Pustaka, kaca 135, nu nyaritakeun waktu muka “Lingga Pangeran Aria Soeria Atmadja marhum” ku tuan Besar Gupernur Jendral Mr. D. Fock dina poe Salasa tanggal 25 April 1922, nu nyebat ka Pangeran Aria Soeria Atmadja “Pangeran Sampurna”, seratan tuan H. De Beer, inspektur Landbouw marhum, mitra Pangeran.

Ganjaran ti pamarentah Agung Hindia, nu katampi kumantenna, tawis ageng jasana ka rahayat sareng ka Gupernemen, ieu :
• Bisluit Gupernemen (G.b.) tanggal 21 Augustus 1891 Bintangmas Ageng (G.G.S.).
• G.b. tanggal 31 Augustus 1898 nampi gelaran Adipati, jujuluk Radem Adipati Soeria Atmadja
• Ku Firman Sri Maha Raja Ratu Nederlan (K.b.) tanggal 27 Augustus 1903: Officier in de Orde van Oranje Nassau.
• Ku G.b. tanggal 26 Augustus 1905 nampi Pajeung Kuning (Gele-songsong)
• Ku G.b. tanggal 29 Augustus 1906 nampi gelaran Aria
• Ku G.b. tanggal 26 Augustus 1910 nampi gelaran Pangeran nganggo Pajeng Gilap (predicaat Pangeran met de vergulde pajong)
• Ku K.b. tanggal 17 September 1918 panutupan nampi Bintang agung: Ridder in de Orde van Nederlandschen Leeuw.

Photo : Pangeran Mekah Soeriaatmadja  dan Isterinya NRA. Radjaningroem, serta putranya NR. Jogjainten Soeriaatmadja, cucunya Rd. Ahmad Basari (wafat ketika Umur 20 tahun) dan menantuna Rd. Rangga Wirahadisoeria (Patih Sumedang),  putra ka 8  RAA Wiradegdaha.

Pangeran Soeria Koesoema Adinata (Pangeran Soegih) ti garwana nu ka 3 nyaeta R. Ayu Ratnaningrat / NR. Hadji Siti Aminah / Radjamirah, putrana Rd. Demang Soemadilaga Jaksa Sumedang, kagungan putra :
1. NRA. Radjaretnadi
2. Rd. Soeriaatmadja / Rd. Sadeli  (Pangeran Mekah)
3. NR. Radjapermana 
4. NR. Banoningrat 
5. Rd.  Soemawilaga  

Tanggal 11 Januari 1851 dilahirkeunna Rd. Sadeli anu digelaran Pangeran Aria Soeria Atmadja. 

Anu tertulis dina buku Pangeran Mekah Soeriaatmadja nikah ka NRA. Radjaningroem, puputra NR. Jogjainten Soeriaatmadja dipigarwa Rd. Rangga Wirahadisoeria (Patih Sumedang) putra ka 8 R.A.A Wiradegdaha, puputra hiji nyaeta 
Rd. Ahmad Basari.

Tina parantos ngaros sepuh, pangeran Aria Soeria Atmadja mundut lugay tina ngasta kabupatian Sumedang, ku Pamarentah Agung kaidinan sarta teras dipansiun ku G.b. tanggal 17 April 1919, ngalih bumen-bumen di Sindangtaman, ti dinya teu lami tanggal 24 April 1921 (15 Rewah 1339), nohonan rukun Islam nu kalima, mantenna angkat jarah ka tanah Suci, munggah haji, ngan sasumpingna ka Mekah lajeng wapat, nyakitu deui garwa sareng saderek istri anu dicandak anu dicandak ka Mekah, malah badal-badal nu ngiring pada tilar dunya di antarana, H. Tahir (Mama ketib Sumedang)  anu janten kapala penhulu, tilar dunja, teu mulih deui ka bali geusan ngajadi, nya ka dayeuh Sumedang, sampurna di tanah suci. Tah kitu kunaon margina Rd. Aria Soeria Atmadja digelaran Pangeran Mekah. 

Bupati Soemedang Pangeran Aria Soeria Atmadja beserta keluarganya, anak-anak belanda dan beberapa abdi dalem di tangga depan rumah bumen-bumennya di Sindangtaman. 1915-1921 M

Photo ketika Pangeran Mekah akan pergi menunaikan Rukun Islam ke 5, Ibadah Haji

Waktos Rd. Sadeli (Pangeran Mekah) naik haji anak istri ngiring ka ditu. Saatos ibadah haji Rd. Sadeli / Pangeran Soeria Atmadja (Pangeran Mekah) teu damang, sabab panyawat Asmana kambuh, panyawat asmana kambuh ku margi waktos perjalanan  ka Arab naik kapal laut salami 3 bulan naek kapal laut.

Di Mekah Pangeran Soeria Atmadja gaduh sebidang tanah sareng bumina ayeuna tos janten bagian di mesjid Masjidil Haram. Saatos Pangeran Mekah ngantunkeun anak-istri, milih tumetep di Mekah kumargi panyawat anu di deritana dugi ka pupus di Ma'la Mekah kaping 1 atawa 2 Juni 1921 . Waktos ngalaksanakan ibadah haji Rd. Sadeli (Pangeran Mekah) dikawal ku 4 pengawalna. 

Berita pupusna pangeran Soeria Atmadja diberikeun ku surat kabar walanda :


Transkrip :
Pengeran Aria Soeria Atmadja Dari Sumedang 
Dalam terbitan ke 7 tahun ke 6 dari majalah ini *) dimuat tulisan saya tentang pejabat negara yang berjasa besar tersebut di atas. Kemudian saya membaca dalam salah satu surat kabar suatu berita bahwa beliau itu dengan interinya di dalam perjalanan ibadah haji ditewaskan oleh perampok-perampok badewi. Dari pihak yang paling berwenang, ialah tuan Gobee, pada waktu itu consul di Jeddah, sekarang jelas kepada saya, berita itu tidak benar. Dari perjalanan ini saya mendapat keterangan yang cukup bernilai untuk tidak dilupakan dan yang saya khabarkan dibawah ini.

Pangeran itu waktu tibanya dengan Raden Ayu di Jeddah telah sangat lemah. Kedatangan itu telah diketahui, dengan penyelamatan yang besar sekali beliau diperlakukan oleh orang-orang Jawa dan orang-orang Sunda yang ada di situ. Raja Hejaz yang tinggal di Mekkah telah mengirimkan mobilnya untuk dipakai oleh beliau dalam perjalanannya ke Mekkah. Dengan beliau dan Raden Ayu turut serta Raden Prawira Dinata, Sekertaris dari konsulat Negeri Belanda di Jeddah, serta isterinya. Pangeran itu telah lemah dan lesu waktu berangkat dari Jeddah, tambah pula dengan cuaca yang sangat buruk, karena pada waktu itu di seluruh tanah Arab berjangkit udara panas yang mematikan. Akibat itu sehari setelah tiba di Mekkah beliau wafat (1 atau 2 Juni 1921) dan dikebumikan di sana dengan penghormatan militer yang besar. Raja mengutus seorang menterinya untuk menyatakan bela sungkawa kepada keluarganya (Pangeran itu didampangi juga oleh seorang saudara isterinya. Selain dari pasukan-pasukan kerajaan pada waktu pemakaman itu hadir juga jemaat mesjid Agung, sedangkan salat gaibnya dilaksanakan di Mesjid tersebut. Segala sesuatu menandakan, penghormatan besar untuk beliau itu.

Meskipun ibadah haji itu dilaksanakan penuh di Mekkah, kebanyakan orang Indonesia pergi juga ke Medinah, perjalanan sebelas hari melalui gurun pasir, karena kalau tidak mereka akan mempunyai perasaan, bahwa ibadahnya itu tidak lengkap. Oleh sebab itu Raden Ayu pun bekehendak pergi ke sana, meskipun udara masih juga sangat panas dan orang menasehatkan, agar jangan pergi. Raden Ayu melakukan juga perjalanan itu, akan tetapi sehari sebelum tiba di Medinah beliau wafat. Jenasahnya dibawa dan dikebumikan di situ. Dalam perjalanan itu meninggal pula saudara perempuan. Pangeran dan dua pelayannya, hanya dua orang pelayannya tertinggal hidup.

Den Haag 11 Januari 1922
J. J Oudemas


Saatosna pupus 2 pengawalna Pangeran Mekah, wangsul ti Mekah ka tanah air teras ka Sumedang nyandak buku harian nu ditulis ku Rd. Sadeli  (Pangeran Aria Soeria Atmadja), dua peti anggoan jrrd, nu salejengna diserahkeun ka sepupuna Dalem Bintang (RAA. Koesoemadilaga) nu waktos harita janten Bupati Sumedang.

Putrina pangeran Mekah nyaeta R.A Jogja Inten sareng garwana Pangeran Mekah nyaeta RA. Radjaningrum putrana Dalem Adiwidjaja Bupati Garut mimiti, pupus di Jeddah, teu lami saatos Pangeran Soeria Atmadja ngantunkeun tanggal 1-2 bulan Juni tahun 1921.

Incuna Pangeran Mekah nyaeta R. Achmad Basari pupus di Bandung dina yuswa 20 taun. Rd. Achmad Basari putra Rd. Rangga Wirahadisoeria anu migrwa NR. Jogjainten Soeriaatmadja putra Pangeran Mekah. Jabatan Rd. Rangga Wirahadisoeria janten wakil Patih Soemedang waktu harita. 

Rd. Rangga Wirahadisoeria teh putra ka 8 ti NRA Radjaretnadi raina Pangeran Mekah (saibu-sabapa) ti Pangeran Soegih sareng R. Ayu Ratnaningrat.  NRA Radjaretnadi dipigarwa R.A.A Wiradegdaha, puputra Rd. Rangga Wirahadisoeria.


Rumah / Kediaman Bupati Sumedang dan Pangeran Aria Soeriaatmadja (bupati Sumedang di tahun 1882 – 1919), juga dikenal dengan julukan "Pangeran Mekkah", karena wafat di Makkah.  

Sumedang mempunyai ciri khas sebagai kota kuno khas di Pulau Jawa, yaitu terdapat Alun-alun sebagai pusat yang dikelilingi Mesjid Agung, rumah penjara, dan kantor pemerintahan. Di tengah alun-alun terdapat bangunan yang bernama Lingga, tugu peringatan yang dibangun pada tahun 1922. Dibuat oleh Pangeran Siching dari Negeri Belanda dan dipersembahkan untuk Pangeran Aria Soeriaatmadja atas jasa-jasanya dalam mengembangkan Kabupaten Sumedang.

Lingga diresmikan pada tanggal 22 Juli 1922 oleh Gubernur Jenderal Mr. Dr. Dirk Fock Sampai saat ini Lingga dijadikan lambang daerah Kabupaten Sumedang dan tanggal 22 April diperingati sebagai hari jadi Kabupaten Sumedang. (Sejarah sumedang) Woning van de regent van Soemedang.




1. Petilasan Rumah Pangeran Mekah di Sindangtaman  
Di antara-antara tempat nu kantos disinggahi ku Pangeran Aria Suriaatmadja (Pangeran Mekah) 1882 – 1919 M, nalika masih ngajabat keneh janten Bupatina sareng salami 2 taun 1919 -1921 M, bumen-bumen di Sindangantaman dugi ka ngantunkeunna, tilas bumi Pangeran Aria Soeria Atmadja (Pangeran Mekah) kantos ngalaman di duruk ku gorombolan mung teu dibangun deui ku pun Nini R. Samsiah warisan ti ramana R. Entjoh Soerialaga anu ditikah ku Pa Djawi, eta tanah anu aya bumi tilas Pangeran Mekah sareng lahan anu kirang langkung 4 Hektaran. Tanah kebon Sindangtaman kawitna tanah produktif ku hasil-hasil kalapa, cengkeh, kopi jeung kadu. Kiwari mah tinggal waasna tempat mun baheula keluarga turunan uyut Entjoh Somaatmadja ka Sindangtaman, da eleh ku Padu turunan Pa Djawi jeung pihak ka tilu anu kasak-kasuk, marebutkeun eta tanah Sindangtaman.





Waas mun ka Sindangtaman teh keur alit sok dicandak ngala Kadu atawa Kalapa ku pun Bapa A. Sukarsah (alm) di Kebon uyut R. Entjoh Soerialaga anu pupusna taun dinten salasa, 29 sapar 1340 Hijriah atanapi 1/11/1921 Masehi, teu benten teubih mangsa Pangeran Aria Soeria Atmadja ngalaksanakeun rukun ibadah Haji ka 5, 21/4/1921, teras ngantunkeun. Numutkeun katerangan ti Kang Lili Djamhur Soemawilaga, nalika bade dibangun tanah Sindangtaman tempat tilas bumina bumen-bumen di Sindangtaman (kiwari Perum Asabri).  Waktos bade dibangun bade diratakeun kanggo perumahan teu tiasa di back hoe, teras eta Pengembangan laporan ka Musium Yayasan Pangeran Sumedang (YPS), anu harita ketua yayasanna Raden Tumenggung Mohammad Singer (1980 – 1988). 

Tanah Sindangtaman (kiwari Perum Asabri) kawitna nu pun uyut Entjoh Soerialaga, anu diwariskeun ka NR. Samsiah Bin Enjtoh Soerialaga mung dipadukeun ku kulawargana Pa Djawi, da pedah tanah eta diatasnamikeun Pa Djawi, sacara garis geutih mah teu aya kakaitan nanaon sareng Pa Djawi mah kumargi teu kagungan putra, tinggal sarsilahna klik didieu.


2. Rumah Buyut Jaya Esni di Ciburial Kecamatan Cimalaka
Gedong Buyut Jaya Esni mangrupakeun tempat sawalana nalika jaman Pangeran Mekah kumawasa janten Bupati  (1882 – 1919 M), kumargi kapungkurna Buyut Jaya Esni sareng rerenganna mangrupikeun anu kumawula ka Pangeran Soeria Atmadja. Kiwari mah tos direnovasi ku rundayanna samalih mah bade dijantenkeun musium keluarga Buyut Jaya Esni. Bumi Jaya Esni kiwari dicepeng ku Kang Ir. Agus Pakpahan anu masih rundayan ti Buyut Jaya Esni, kapungkur mah gedong eta dicepeng ku ibuna haji Thomas Darmawan, mung dical ka keluarga Kang Agus Pakpahan, kitu deui Teh Lies Teti Rahmawati masih rundayan sadudulur ti Buyut Jaya Esni.  



Posting Komentar

1 Komentar

  1. Ijin ngutip beberapa sumber tulisan saya di www.gurusumedang.com diambil dari blog ini, untuk itu saya tulis link sumbernya

    BalasHapus